شهرها گرفتار در رنگین کمان تبلیغات


 

نويسنده: پریسا جلالی




 

بررسی نقش تبلیغات کالاهای خارجی بر تولیدات داخلی
 

● تبلیغ همیشه حرف اول را می زند!
 

این جادوی کهکشان گوتنبرگ با شیوه و روش های ابتکاری که مدیون ذوق و هنر افراد خلاق و مهارت پیشه در حرفه تبلیغ و ارتباط است این روزها نه تنها نبض بازار را در دست دارند بلکه به میل و نیاز مشتری بیش از خود آگاهند و خواسته قلبی مخاطبین را به هر ترتیبی محقق می کنند.
این گروه از کارشناسان حرفه های ارتباط گیری و بازاریابی، در وهله اول با ایجاد نیاز در ذهن مخاطب وی را آماده خرید کرده سپس با تزریق و القای یک کالای خاص او را اقناع می کنند که بهترین ها را برایش درنظر گرفته اند!
این فن که پس از مصرف، دست بسیاری از تولیدکنندگان و کانون های تبلیغاتی را به خاطر عرضه و تبلیغ برخی کالاهای بی کیفیت رو کرده است هنوز مشتریان زیادی به بازار مصرف جذب می کند.
با این حال تبلیغات هرگز به خودی خود نتوانسته مخالفی داشته باشد بلکه بهترین معرف برای کالاهای جدید به مصرف کنندگان است. اما آنچه موجب کدورت خاطر مخالفان تبلیغات شده تبلیغ و معرفی تولیدات خارجی است که نمونه های داخلی آن با کیفیتی عالی در اختیار مشتری قرار می گیرد اما به جهت تبلیغات پرطمطراق کالاهای خارجی
مصرف کنندگان دیگر میل و رغبتی به تولید داخل نشان نمی دهند. علاوه بر این فرهنگ و هویت ایرانی می تواند مورد هجمه شدید همین کالاهای مصرفی ای قرار گیرد که خودمان به تبلیغ آن می پردازیم!

● تبلیغ کالای خارجی رقابت را تشدید می کند
 

برخی برنامه های صدا و سیما از تیزرهای تبلیغاتی مستقیم گرفته تا برنامه های تبلیغاتی غیرمستقیم مانند مسابقه های تلویزیونی و جوایز آن تا بیلبوردها و تابلوهای تبلیغاتی که دیوارهای بزرگراها و آزادراه ها را هم اشغال کرده است، بنرهایی که بر دیواره مترو و شهر الصاق شده، پوشاکی که از تبلیغات کالاهای مصرفی مملو است و دیگر محیط های شهری و خیابان ها که زیر بار سنگین پارچه نوشته ها و پوسترها و ... کمر خم کرده اند مصداقی بر این ادعا است.
آنچه پیرامون آثار مثبت یا منفی تبلیغات ذکر شد البته مخالفان و موافقانی دارد.
از جمله محمد سلطانی فر استاد دانشگاه که معتقد است: «تبلیغ کالاهای خارجی رقابت را در بازار تولیدات داخلی افزایش می دهد . با توجه به این که به سمت عضویت در سازمان تجارت جهانی پیش می رویم باید فضا را برای کالاهای خارجی که به دنبال رقابت در ایران هستند، باز کنیم زیرا تبلیغ کالاهای خارجی رقابت را در بازار تولیدات داخلی افزایش می دهد . »
وی همچنین ضمن اشاره به این مطلب که ما هیچ نوع برنامه ریزی برای سوق دادن افراد جامعه به استفاده از کالای ایرانی یا حتی درست استفاده کردن آن ها انجام نداده ایم، عقیده دارد:« لزوم برنامه ریزی برای چگونگی استفاده از کالاهای خارجی و معرفی کالای ایرانی ضروری است و تهیه کنندگان و مسئولان صدا و سیما نقش مهم و اساسی در این زمینه دارند و آن ها می توانند با یک برنامه ریزی تشویقی یا تنبیهی و تولید برنامه های خاص کوتاه مدت و میان مدت، نقش مهم خود را ایفا کنند . »
مسعودی دبیر کل سابق انجمن دانشجویان مستقل در گفت و گو با خبرنگار سرویس گزارش روز کیهان نظری کاملا متفاوت دارد.
وی با تاکید بر اینکه تبلیغات کالاهای خارجی باعث افزایش تجملات و اشرافی گری در میان مردم می شود اظهار می کند:« این مساله در سطوح مختلف جامعه پیامدهای منفی دیگری را نیز در بر دارد. هر کالای خارجی فرهنگ متناسب خود را به درون کشور می آورد،علاوه بر آن تبلیغ بیش از حد کالاهای خارجی و تشویق مردم به خرید آن نوع کالاها باعث رکود و ضربه زدن به تولیدات داخلی خواهد شد. کشوری که سه میلیون دانشجو دارد و چندین میلیون نفر فارغ التحصیل دانشگاهی برای رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال باید رویکرد اصلی اش تقویت صنعت و تولید ملی و صادرات باشد.»
مسعودی همچنین اضافه می کند که به جای واردات بی رویه، سازمان صدا و سیما به عنوان یک رسانه ملی و تاثیر گذار ترین رسانه در کشور ما نقش مهم و مستقیمی می تواند ایفا کند و جای تاسف است که برخلاف ضوابط و مصوبه لازم الاجرای شورای عالی انقلاب فرهنگی عمل می شود.

● مصوبه ای که اجرا نمی شود
 

در سال های اخیر واردات بی رویه کالاهای صنعتی و محصولات کشاورزی خارجی با افزایش هزینه تمام شده و کاهش قدرت رقابت پذیری محصولات داخلی موجب شده عملا بازار مصرفی کشورمان به محلی برای عرضه انواع کالاهای بی کیفیت و ارزان قیمت خارجی تبدیل شود تا جایی که رکود بخش تولید را شاهد بوده ایم.
یکی از محورهای مهار این رویه به منظور حمایت از تولید کنندگان داخلی جلوگیری از واردات کالاهای بی کیفیت خارجی و ممنوعیت تبلیغ کالاهایی است که مشابه تولید داخل دارند که بر این مبنا مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دل بسیاری از تولیدکنندگان داخلی را راحت کرد اما با عدم اجرای این قانون تولیدکنندگان بار دیگر در اندوه گذشته خود فرو رفتند.
بهروز جعفری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با گزارشگر کیهان در این خصوص می گوید:« اقدام سازمان صدا و سیما و تبلیغات محیط شهری در زمینه تبلیغات کالاهای خارجی دو مقوله مجزا است. سازمان صدا و سیما به بعد درآمد زایی اهمیت می دهد و باید هزینه های آگهی را جبران کند بنابراین با توجه به حساسیت های جامعه و بار منفی فرهنگی که این مساله بر جای می گذارد همچنان به اقدام خود ادامه می دهد به طوری که تبلیغ کالاهای خارجی را همچنان در برنامه های رادیو و تلویزیونی می بینیم. بنابراین نمی توانیم بگوییم صدا و سیما بر برنامه های تولیدی خود نظارت نداردبلکه اتفاقا نظارت کاملی می شود.»
مساله ای که پیش از این بارها با اعتراض تولید کنندگان و دست اندرکاران بخش های کشاورزی و صنعت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی همراه شد اما همچنان انواع کالاهای بی کیفیت خارجی به وفور در بازارهای کشورمان یافت شده و همچنان تبلیغ می شود.
همانطور که رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز با هشدار درباره تبلیغات کالاهای خارجی در کشورمان معتقد است تبلیغات کالاهای خارجی همه شهرهای ما را فرا گرفته است و در چنین شرایطی، صحبت از تولید داخلی جای نگرانی دارد .

● فقدان نظارت دستگاه های مسئول فرهنگی
 

کارشناسان معتقدند« صنعت» موتور توسعه اقتصادی کشور است. اما با این حال هنوز نتوانسته ایم تولید را به عنوان ارزش در افکار عمومی نهادینه کنیم و الان واردات بی رویه کالاها از دیگر مشکلات عرصه صنعت است. به نحوی که اکنون واردات بی رویه، تولید را به چالش کشیده و موجب تعطیلی برخی بخش ها شده است. این درحالی است که تعرفه به عنوان اهرم کنترلی بسیار قوی در اختیار دولت است که می تواند با استفاده از آن بازار را تنظیم و ضمن صیانت از تولید داخلی، حقوق مصرف کننده ها را نیز تامین کند . که البته باید گفت حلقه مفقوده در اینجا همان فقدان نظارت بر اجرای قوانین است.
جعفری نماینده سمیرم در این خصوص به گزارشگر کیهان می گوید:« موضوع بیلبوردهای شهری و تبلیغات محیطی به ضعف نظارت برمی گردد. در واقع به خاطر فقدان نظارت کافی بر تبلیغات شهری از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تبلیغات شهری و مکتوب ناقض قوانین می شوند. اداره تبلیغات و مطبوعات وزارت ارشاد در این خصوص باید فعال تر عمل کند. البته کمیسیون فرهنگی مجلس چون متولی امور فرهنگی در بعد قانون گذاری و در ارتباط مستقیم با وزارت ارشاد و صدا و سیما است به صورت مشخص می تواند با تشکیل جلسه با مدیران این دستگاه ها موضوع را طرح کند. »
وی با انتقاد از برخی برنامه های صدا و سیما در تبلیغ کالاهای خارجی به یکی از برنامه های ایام رمضان که سفر به کیش به همین مناسبت به یکی از برندگان مسابقات تلویزیونی هدیه شده است
می گوید:« با توجه به اینکه خلا قانونی در رابطه با اجرای مقررات و مصوبات نداریم خود دستگاه ها باید نظارت دقیق تری بر این امر داشته باشند. نظارت دقیق بر اجرای مصوبات فرهنگی بحث مهمی است که حتی در برخی مواقع باید نیروی انتظامی را هم دخیل کرد.
این شرایط در حالی است که تمامی دستگاه های فرهنگی و رسانه ملی و مطبوعات باید همراهی لازم را با هم داشته باشند تا توجه به قوانین در کشور نهادینه شود. به ویژه در چنین شرایط حساسی که هر گونه سهل انگاری می تواند به رخنه فرهنگ بیگانه در کشور منجر شود.»

● اهمیت رقابت در میان تولیدکنندگان داخلی
 

هر چند از زمانی که محدودیت هایی را در تبلیغ کالاهای خارجی در بیلبوردهای تبلیغاتی موجود در سطح شهر تهران اعمال شد بیشتر این بیلبوردها خالی از هر نوع تبلیغی به حال خود رها شدند اما هنوز نمونه های فراوانی مشاهده می شود که کالاهای خارجی را به رخ تولیدکنندگان داخلی می کشد.
هدف اصلی تصمیمی که در خصوص محدود کردن تبلیغات کالاهای خارجی گرفته شد، ایجاد و امکان بیشتر و آسان تر برای تبلیغ و بازاریابی محصولات داخلی بود اما وضعیتی که در بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهر و حتی روزنامه ها مشاهده می کنیم حکایت از آن دارد که مشکل اصلی تولیدکنندگان داخلی ما وجود کالاهای خارجی در بازار نیست.
برخی کارشناسان بی میلی و احساس بی نیازی تولیدکنندگان را به امر تبلیغ و بازاریابی عامل خالی ماندن تابلوهای تبلیغاتی در سطح شهر می دانند که هنوز مقوله تبلیغ و اهمیت آن در میان تولید کننده داخلی جای خود را نیافته است.
اما برخی عقیده دارند ریشه چنین احساسی را باید در رقابتی نبودن فرآیند تولید و کسب و کار در کشور جستجو کرد که این خود حاصل سال های طولانی سلطه اقتصاد و انحصاری دولتی در اغلب عرصه های تولیدی است.
حسن ملک محمدی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سرویس گزارش کیهان تصریح می کند:« با توجه به خلاقیت و نوآوری و استعدادهای درخشانی که در جامعه دیده می شود چندان نیازی به کالاهای خارجی احساس نمی شود حتی برخی کشورها به استفاده از کالای ایرانی رغبت نشان می دهند و صنایع ایرانی را می پسندند بنابراین ایران همانطور که حرفی نو برای جهان دارد و این حرف نو تنها به مسایل فرهنگی و تمدن کهن ایران خلاصه نمی شود بلکه از نظر عملی دارای افتخاراتی است که با تلاش و دقت بیشتر و بالابردن کیفیت در کالاهای ایرانی می توان بازارهای دیگر کشورها را فتح کرد.»
خودکفایی، همراهی دستگاه های فرهنگی را می طلبد
»از سازمان صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین همه نخبگان و صاحبان فکر و اندیشه در بخش های مختلف اتاق بازرگانی ، شورای اصناف و وزارت بازرگانی همچنین جهاد کشاورزی و بقیه دستگاه های ذیربط انتظار می رود که حداکثر همکاری را در اجرای مصوبات داشته باشند. »
حسن ملک محمدی نماینده دامغان با بیان این عبارات در گفتگو با گزارشگر کیهان اینطور ادامه
می دهد:« تحریم کالای دول خارجی که عناد با ایران دارند یک ضرورت است چرا که این اقدام می تواند عزت و افتخار ملی را در عرصه جهانی رقم بزند و استقلال و خودکفایی را به وجود بیاورد. »
وی می گوید:«همراهی دستگاه های فرهنگی در کمک به تولیدکننده در امر تبلیغ نیز می تواند بسیار راهگشا باشد تا به معرفی کالای خود بپردازد. برای نمونه تخفیف به تولیدکننده داخلی در امر تبلیغ شهری یا تیزرهای تلویزیونی می تواند این رقابت را در میان تولیدکنندگان داخلی فراهم کند تا تولیدکننده هم متناسب با خواست مشتری کالاهایی را تولید کند که مورد نیاز و رغبت مصرف کنندگان باشد.» نبود تفاوت اساسی میان کالاهای داخلی امروزه توجه مشتری را به تفاوت میان تولیدات شرکت های داخلی جلب نمی کند.
تفاوت محسوسی چه از نظر شکل ظاهری و بسته بندی و چه از جهت قیمت و کیفیت میان این محصولات وجود ندارد و انتخاب هر یک از محصولات داخلی توسط مصرف کننده قبل از آن که تحت تاثیر نوع و حجم تبلیغات بازاریابی تولیدکننده باشد، متاثر از توصیه عرضه کننده است که آن هم حاصل شناختی است که فروشنده به تجربه کسب کرده است.
در واقع هر زمان که بتوانیم کالاهای متفاوت از نظر قیمت و کیفیت را در بازار پیدا کنیم آن زمان می توانیم به اهمیتی که تولیدکننده به نیاز و سلیقه مشتری می دهد پی ببریم.
از طرفی هم تولیدکنندگان داخلی چنانچه رغبت مصرف کننده را نسبت به کالای مشخص خارجی می بینند باید تمام تلاش و دقت خود را برای تغییر این ذائقه و جذب آن به کالای داخلی به کار بگیرند که این البته با افزایش کیفیت و کاهش قیمت میسر خواهد شد.
تب تند مصرف گرایی بحث داغ محافل و مجالسی است که از هنگام سوار شدن تاکسی برای رسیدن به محل کار با آن روبرو هستیم تا وقتی که شب خسته و کلافه از دلمشغولی های روزانه به جعبه جادویی خیره شده ایم.
کالاهای خارجی همه اطرافمان را فراگرفته اند. در تیزرهای تلویزیونی و تبلیغات رادیویی و بیلبوردهای شهری و هر مکان و هر زمانی که فکرش را بکنیم.
تا دیروز کالاهای کره ای و بازارهای مشترک دلمان را می ربود و امروز شاهد تصاویری از قهرمانان کشورهای دیگر بر روی دوش دانش آموزان ایرانی هستیم که حامل فرهنگ کشورهای چین و کره و غیره از فاصله منزل تا مدرسه و در محیط آموزشی هستند. همان روند ورود کالا و بعد رسوخ فرهنگ و باورهای بیگانه و رفته رفته گرفتار در تهاجم فرهنگی و پس از آن ناتوی فرهنگی و ...
اهمیت تبلیغات در عصر مدرن با توجه به رشد تولید و در نتیجه رقابت در بازار افزایش یافته است. گفته می شود زندگی انسان امروزی بدون حضور تبلیغات باعث محرومیت او از خیلی چیزهای ارزشمندی می شود که زندگی پیرامونش را فراگرفته است.
تبلیغات در درجه نخست برای تولید کنندگان و تجار این فایده را دارد که به معرفی کالاهای جدید کمک می کند.
علاوه بر این گفته می شود تبلیغات موثر باعث ایجاد طعم و ذائقه ی جدید در میان مردم و تحریک آنها نسبت به خرید کالای جدید می شود همانطور که تبلیغات موجب افزایش فروش کالاهای موجود از طریق ورود به بازارهای جدید و جلب مشتریان تازه شده و به ایجاد تقاضای مداوم کالا یاری می رساند.
بگذریم از این که تبلیغات گاهی گسترش فرهنگ مصرف گرایی را رقم می زند البته در کشورمان تا بدانجا کشیده شده که رغبت برای خرید کالاهایی که نیاز اساسی در آن دیده نمی شود بالا رفته و به تشدید رفتارهای غلطی که در اسلام از آن به عنوان اسراف یاد می کنیم منجر شده است و در برخی خانواده ها مصرف گرایی نوعی افتخار محسوب می شود به ویژه اینکه مصرف گرایی با میل به سوی کالاهای خارجی همراه باشد.
باید به این نکته هم اشاره کنیم که مصرف گرایی سبب شکاف بین طبقات مختلف مردم خواهد شد. این شکاف طبقاتی که منجربه افزایش تمایز اجتماعی شده افزایش نفوذ فرهنگ بیگانگان را به همراه خواهد داشت. چرا که کالاهای مصرفی خارجی فرهنگ و باورهایشان را به همراه خود می آورند.

● تولیدکننده داخلی حامی می خواهد
 

به راستی آیا شرکت های تولید کننده داخلی تا چه میزان از ابزار تبلیغ بهره برده اند؟ و آیا سیاست های اتخاذ شده مبنی بر فروش و تبلیغ کالاهای خارجی این مجال را به تولیدکننده ایرانی می دهد که خود و محصولاتش را از طریق تبلیغ به عموم معرفی کند؟
یکی از صاحبان شرکت های تولیدی که به ادعای وی بیش از ۲۰ سال است که کارگاه نسبتا بزرگش را راه اندازی کرده و حدود ۹۳ خانواده از ق بل آن تامین روزی می کنند، در گفت و گو با خبرنگار سرویس گزارش روز کیهان به گلایه و شکایت از وضع موجود می پردازد که روز به روز تعداد مشتریانش کمتر می شود.
وی که تمایلی به بیان نام خود ندارد با اشاره به این مطلب که اجناس وارداتی خارجی که اغلب تولید چین و با کیفیت نازل و البته قیمت ارزان تر هستند می گوید:« جنس تولیدی شرکت های داخلی با ورود این کالاهای ارزان قیمت به کلی راکد شده به طوری که بسیاری از شرکت ها ورشکست شده اند و کارگران بیکار مانده اند. انتظار تولید کننده داخلی از دولت رسیدگی به وضع موجود است اما باید توجه کرد که حتی اگر تبلیغ کالای خارجی ممنوع و فروش آن هم محدود شود برای بازگرداندن مصرف کننده به سوی کالای ایرانی باید مدت ها وقت صرف شود چون قبلا این تصور را ایجاد کرده ایم که کالای خارجی بهتر از تولید داخل است. »
صرف هزینه های کلان برای تبلیغ یک نوع برنج خارجی با تیزر رادیویی و تلویزیونی با مبلغ چند میلیارد تومان طی ماه مبارک رمضان و پخش در ساعات پربیننده یکی از این نوع فرهنگ سازی های منفی است که فریاد تولیدکننده داخلی را به آسمان می رساند.
این تولید کننده ناراضی که دل پردردی از رکود بازار دارد ابزار می کند که کارگران و خانواده هایی که با بیکاری دست و پنجه نرم می کنند دیگر افرادی هستند که از مسایل گله دارند. برای تکرار وضعیت قبل باید دولت تولید کننده داخلی را تقویت کند. حتی برای تبلیغ کالاها باید هزینه های کلانی را بپردازیم که به هیچ عنوان قابل بازگشت نیست. بسیاری از تولیدکنندگان از فاسد شدن اجناسی که در بازار دارند شکایت می کنند اما باز هم راه حلی برایش نداریم. چرا که تبلیغات باعث تداوم مطبوعات و دیگر رسانه ها می شود زیرا تبلیغات منبع درآمد مهمی برای مطبوعات، رادیو و شبکه های تلویزیونی محسوب می شود .

● «ما می توانیم» را محقق کنیم
 

دست یابی به خودکفایی و استقلال درصورتی محقق خواهد شد که همه ابزارهای استقلال در کنار یکدیگر فراهم شود.
محمد شیخ، مسئول بسیج دانشگاه علم و صنعت در گفت و گو با خبرنگار سرویس گزارش روز کیهان عقیده دارد:« » ما می توانیم« از شعارهای اصولی و واقعیتی است که طی سال های اخیر و در دولت نهم مطرح شد که می بایست بر اساس آن نیازهای خودمان توسط تولیدات داخلی تامین شود، امکاناتی که در کشور داریم باید به این بهره وری برسد که تولیدات داخل خودمان را با قیمت های ارزان تر و کیفیت بهتر استفاده کنیم. اما تبلیغات کالاهای خارجی چندی است که در کشور مرسوم شده ، با این روند مشکلات بسیاری ایجاد شد از جمله بی توجهی برخی افراد به مصرف کالاهای ایرانی است.»
وی همچنین اضافه می کند: » ایران به عنوان کشور مصرف کننده عظیم مواد خوراکی و ابزار و وسایل از سوی برخی کشورها هدف گرفته شده و همین مساله عزم و توجه ویژه دولتمردان را می طلبد. نوع نیازهای داخل باید سنجیده شود و باید با شناخت کافی به سمت تولید گام برداشت. البته تولیدکنندگان داخلی هم باید با کیفیت بهتر اجناس ارزان تری را عرضه کنند. »
محمد عسکری زاده، استاد دانشگاه و صاحب نظر در علوم اقتصادی نیز در این خصوص نظری مشابه دارد و می گوید: »نظام سرمایه داری بدون مصرف گرایی و رواج آن قادر به ادامه حیات نخواهد بود، از همین رو جست و جو برای بازار مصرف کالاهای تولیدی درکشورهای دیگر از جمله جهان سومی را در دستورکار قرارداده است. بخشی از وظایف مسئولان آموزش درست مصرف در سطوح مختلف آموزش های اجتماعی است، اما باید اذعان کرد که متاسفانه تلاش موثری برای آموزش این مسئله درکتب درسی مدارس و دانشگاه ها و یا در فیلم و سریال های تلویزیونی مشاهده نشده، به دلیل همین ضعف آموزش ها، تشدید روحیه تجمل گرایی و مصرف گرایی توسط طبقه دلال و غیرمولد جامعه و نظام سرمایه داری به وجود آمده است.»

● مهندسی فرهنگی را جدی بگیریم
 

زمانی می توانیم به توسعه پایدار برسیم که روند تولید و مصرف در کشورمان را به بهترین شکل ممکن هدایت، نظارت و مدیریت کنیم.
در بعد از انقلاب اسلامی این روند به خوبی پیش رفت اما درسال های اخیر به سمت مصرف گرایی آن هم از نوع غیر ایرانی روی آوردیم.
کارشناسان معتقدند که در مهندسی فرهنگی باید این مسئله را به درستی تشریح و تبیین کنیم که جامعه درعین حالی که باید در رفاه باشد، درهمان حال تفکر و نگرش تولیدی هم داشته باشد .
به قول اساتید علوم ارتباطات اجتماعی درجهان امروز که آن را دهکده می نامند داد و ستد از دیرباز تاکنون مرسوم بوده اما نکته حائز اهمیت این است که ما باید این داد و ستد را به درستی مدیریت کنیم، واردات یا صادرات بی رویه به اقتصاد جامعه ضربه می زند اما باید اعتراف کرد که در بخش واردات کالا به کشورمان از مدیریت و نظارت قوی و خوبی برخوردار نیستیم . »
محمد جواد ابطحی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این خصوص به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ۴۷۴ مورخ یازدهم بهمن ماه ۱۳۷۹ با جزئیات آیین نامه نحوه نظارت بر علائم، نشانه ها و تصاویر روی البسه و لوازم التحریر و کالاهای مشابه اشاره کرده و همه دستگاه ها را موظف به رعایت این مصوبه می داند.
وی در ادامه به ضرورت مهندسی فرهنگی اشاره کرده و در خصوص روش های مدنظر اینطور توضیح می دهد:« برای نظارت بیشتر باید در درجه نخست آموزش و فرهنگ سازی کرد که این آموزش باید با آغاز دوران تحصیل شروع شود. معرفی قوانین و مقررات به مردم و فرهنگ سازی نحوه مواجهه با بی قانونی و هنجارشکنی که خود مردم همراه با نیروهای انتظامی عمل کنند از دیگر وجوه است. نازل بودن جریمه ها خود موجب تخلف می شود حتی در برخی قوانین مانند مقررات شهرسازی شاهدیم که شهرداری این امکان را برای متخلفان فراهم می کند که با پرداخت جریمه مالی مشکل حل شود.»
نماینده خمینی شهر همچنین می گوید:« در صورتی که قوانین مورد نقد و بررسی قرار نگیرند و در قانون گذاری افراط و تفریط شود بی قانونی هم به وجود می آید. اگر می بینید مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرا نمی شود به همین رفتارها باز می گردد در حالی که باید مجازات ها را تشدید کرد یعنی مجازات ها باید متناسب با جرایم تعیین شود و آموزش را تقویت کرد تا مشکلات اینچنینی حل شود. این مساله عزم ملی را می طلبد و اینکه همه دستگاه ها هماهنگ با هم عمل کنند. »

● هجمه فرهنگی، خطری پنهان
 

مقوله حضور کالاهای خارجی در بازارهای داخلی و تبلیغ این کالاها در رسانه ها از ابعاد مختلفی بررسی می شود.
محمد ظریفی عضو هیات عالی نظارت جامعه اسلامی دانشجویان در گفت و گو با خبرنگار سرویس گزارش روز کیهان این ابعاد را مورد بررسی قرار می دهد و می گوید:« هر کدام از این اجناس خارجی که وارد بازار می شو ند زمینه فرهنگی نامرئی همراه خود دارند که فرهنگ غنی و اسلامی ما را مورد تهاجم قرار می دهند و توسط فرهنگ فاسد و پوچ غرب می خواهند جایگزین کنند همان چیزی که بدون لشکرکشی و صرف هزینه های بسیار توسط دول استعماری و آمریکایی وارد کشور می شود. »
این عضو تشکل دانشجویی همچنین عقیده دارد: «فرهنگ کشورهای بیگانه با این روش به کشورهای داخلی تزریق می شود و همواره تلاش می کنند روی فرهنگ ایرانی - اسلامی تاثیر بگذارند البته با این روش که الگوهایی مطرح می کنند و از این طریق سلیقه و ذائقه دختران و پسران را تغییر می دهند. »
استقلال ایران به کالاهای داخلی با توجه به اینکه به حد بالای کیفیت رسیده اند از جمله مواردی است که باید تولید کنندگان داخلی هم به آن توجه کنند.
ظریفی همچنین ادامه می دهد:« حفظ فرهنگ اصیل ایرانی، عمقی شدن نگاه مسئولان به مقوله خطر نامرئی هجمه فرهنگی همچنین توجه به صدمات اقتصادی و تجاری که توسط ورود کالاهای خارجی به کشور تحمیل می شود امر مهمی است که باید در این خصوص دقت کرد. البته دولت و مجلس طی سال های اخیر نشان دادند که اهتمام ویژه ای در این خصوص دارند و مسئولان فرهنگی دغدغه آن را دارند که به اصلاح وضع بپردازند اما این کافی نیست.»
منبع: روزنامه کیهان ( www.kayhannews.ir )
ارسال توسط كاربر محترم:omidayandh